תימורה בפייסבוק

תימורה ביוטיטב

הרשמה לניוזלטר
דואר אלקטרוני *
שם *
במשך שנים הייתה קיימת הנחה כי במגזר הדתי אין בעיה של נוער בסיכון, בעיה הקיימת במגזרים אחרים בחברה. גם במגזר הדתי וגם מחוצה לו החזיקו בהנחה זו. אולם בפועל, בחברה הדתית החלו להימצא יותר ויותר נערים, אשר הפסיקו לנהל אורח חיים דתי, אולם בעיניהם מעולם לא עזבו את הדת. מכיוון שמסגרות החינוך הקיימות במגזר הדתי, לא הצליחו להכיל סוג כזה של נערים, הם הודרו ממסגרות אלו, אך לא מצאו את מקומם במסגרות החינוך הממלכתיות, כיוון שהם עצמם, עדיין חשו כשייכים לחברה הדתית.
המאפיינים של נוער זה, שונים במהותם מן המאפיינים של נוער בסיכון בחברה הכללית, אשר בשונה מהם, רקע סוציו-אקונומי קשה, אינו פרמטר מכריע בהגדרתם. החסכים מהם סובלים הנערים הינם חסכים רגשיים ולרוב אינם קשורים לחסכים חומריים. מאפיינים ייחודיים אלו דורשים על כן יחס שונה וטיפול מותאם לסוג הנערים הללו.

מודל החינוך הדינאמי (DEM)

במהלך השנים שקדו צוותי העמותה למצוא את הפתרונות היצירתיים אשר יאפשרו מענה מדויק לצרכים היחודיים של נערים ונערות אלו. כך פותח מודל החינוך הדינאמי, מודל חינוכי-טיפולי שנמצא כאפקטיבי ומוביל להצלחות הנראות לעין.
מודל החינוך הדינאמי משלב בין תיאוריות קיימות ומפלס ומעמיק דרך חדשה באופן היישום. אנו רואים ביחסים הבין אישיים אמצעי מרכזי להתפתחות האישית. לכן, אנו מעמידים במרכז את המחויבות לפיתוח אישיותו היצירתית, המוסרית והרוחנית של הנער/ה, בעוד שאת קניין הידע וההישגיות אנו מעמידים כאמצעי בלבד להשגת מטרה זו.
מודל זה שם דגש על שני עקרונות מרכזיים:
1. עבודה בתוך קשר - מסייעת לנערים ולנערות לצמוח באמצעות התבוננות והעמקה באופיים והתנהלותם של מערכות יחסים יום יומיות. התהליך אותו עוברים הנערים/נערות הוא תהליך דינאמי פנימי המשפיע על ההתנהגות החיצונית. אנו מנסים להבין 'בזמן אמת' מהם השורשים הפנימיים שמניעים את הנערים/נערות לפעול בצורה מסוימת, מעכבת או מקדמת.
עקרון זה מטיל על הנערים/נערות את האחריות לתהליך. באמצעות ההפנמה של תודעת "אני היוצר", אשר מדגישה כי הסביבה שבה נולדו וגדלו היא רק תנאי הפתיחה ואילו המשך חייהם תלוי בלקיחת אחריות שלהם על גורלם בהמשך חייהם.
2. צמיחה כדרך חיים - העיקר הוא התהליך, הדרך המסע, ולא התוצאה הסופית. לפיכך אנו מדגישים כי תהליך הצמיחה איננו פוסק והוא נמשך לאורך כל אורך החיים ואנו משתדלים להקנות את הכלים והמיומנויות ובעיקר את אורך הרוח והשלווה הנדרשת להתפתחות ארוכת הטווח הזו לנערים/נערות.
מודל החינוך הדינאמי מייצר מרחב המאפשר דיאלוג מתמיד ומכיל. המודל בונה אצל הנער/ה חוויה מתקנת שמעצימה את תחושת המסוגלות להצלחה בעולם החיצוני. מודל זה, המשלב עקרונות קיימים מיישם ומתאים אותם לצרכים של הנערים/ות, מיושם בהצלחה בשתי המסגרות שמפעילה העמותה.

הקשר עם הבית...

חזרה מחודשת של הנער/ה לחיק משפחתו מתאפשרת באמצעות מתן כלים גם לנער/ה וגם להורים. מתוך הבנת מורכבות התהליך שעוברים ההורים, מוענק להם לכל אורך הדרך ליווי מקצועי הכולל מספר רבדים:
• פגישת ההיכרות – פגישה ראשונית אשר נועדה לתאם ציפיות לצורך הצלחת התהליך, ולהשיב להורים את האמונה ביכולתם להיות שוב מקור הסמכות המחנך לו הנער כה זקוק.
• סדנת הורים בירושלים – עשרה מפגשים חודשיים במהלך שנתו הראשונה של הנער ביפתח, שבהם ניתן מקום לחוויה שעובר ההורה בהתמודדות עם הבחירות שעשה הילד שלו. מפגשים אלה מעניקים להורה כלים טובים יותר להתמודדות באמצעים מגוונים:
• שיתוף של ההורים אחד בחוויות של השני יוצר מסגרת תומכת של אנשים המבינים אחד לליבו של השני, מייצר הבנה טובה יותר של התופעות השונות ומכניס אותן לפרופורציות הנכונות.
• הבנת המקור האמתי למצוקת ההורה.
• התמודדות עם המקום הדתי שבו נמצא ההורה ביחס לבנו.
• העלאת דרכים שמעצימים את תפקידו של ההורה כמקור הסמכות המחנך.
• מתן כלים מעשיים באמצעות דיון במקרים ותגובות, הלקוחים מתוך ההתמודדות היומיומית של ההורה.
• מתן מידע חיוני שמפחית את תחושת אי הוודאות המקננת בלב ההורה. בין היתר נלמד: מהן לקויות למידה? מהן ההשלכות וכיצד הן משפיעות על התנהלות הילד? איך מתמודדים עם נושא המיניות? מה חשוב לדעת על התמכרויות?
• ימי הורים מרוכזים – פעמיים בשנה שבהם מגיעים ההורים לכפר הנוער כדי להיות שותפים לחוויה שבנם עובר. ביום זה נפגשים ההורים עם אנשי הצוות של יפתח ועורכים סיור בכפר הנוער. ביום ההורים השני מציגים הנערים לראווה את התוצרים עליהם עבדו במגמות במהלך כל השנה שחלפה.
• דיון תלמיד – מפגש שנתי של ההורה והנער עם אנשי הצוות של הקבוצה.
• קשר טלפוני – אחת לשלושה שבועות לפחות המחנך או העובד הסוציאלי יוצר קשר עם ההורים ומעדכן אותם בהתקדמות של הנער.
ביקורים שוטפים – השערים של יפתח תמיד פתוחים, כחלק מהרצון להגדיל את מעורבות ההורים בתהליך 

sentence6

 תימורה תכניות חינוכיות לנוער (ע"ר 580394062). אבנת, מ.א מגילות, 9065600 טל. 02-9660410 פקס. 02-9660414